Jag har rätt nyligen gått över till att måla i ännu en teknik, det går ju inte att låta bli att prova. Och jag kan bara hålla med de gamla mästarna, wow! Nu är det bara öva-öva, måla på och lära mig.
Olja! Ett fantastiskt medium och rolig teknik, det ter sig som smör över duken. Jag grundar duken och låter den torka. Sedan är det dags för nåsta lager. Här kan jag låta penseldragen synas, applicera tjockt eller tunnt… eller låta färgerna tonas ihop på ett mjukt sätt. Det kallas ”att fördriva” och görs med en fulpensel, en styvare pensel och man suddar ut övergångarna.
Oljan ger ett djupare intryck och färgerna behåller sin lyster när de torkar.
Oljan kan målas över äldre verk som målats i akryl (har ett gäng dukar på vinden). Eller göra en mix, blandteknik blir verkligen ett kollage.
Så nu raderas de verk i akryl som jag inte finner någon ro i, jag förstärker och utvecklar dem. Jag använder mig av ett fåtal kulörer av ett märke som är vattenbaserad. Blandar och försöker hittar rätt kulör och valör. Spär ut med en naturell vanlig linolja från Claes Olsson.
Efter att grundmålningen är gjord får man tålmodigt vänta ett par dagar innan nästa lager appliceras. För varje nytt lager späds färgerna ut tunnare med mer olja. Dessto fler lager, dessto fler tunnare lager, slår de bakre skiftningarna och lagren fram. Skiktmåleri är något som jag vill lära mig mer av och de blir en kurs inom kort.
Jag har i många år målat i de lättsamma färgerna – akryl!
Akrylen är vattenbaserad och ett medium som förenklat innehåller plast. Det finns liksom alla andra tekniker ett stort utbud av olika kulörer, märken, typer och medium att blanda den med. Det går att göra den tjockare eller spä den tunnt med vatten. Med andra ord hittar du ditt sätt att måla ganska snabbt. Jag brukar efterbehandla med klar lack eller matt lack. Ytbehandling framhäver färgerna bättre, det ger skydd och ett djup.
För leksamma snabba verk är det smidigt med akryl. Jag kan känna frihet i att lägga på lager på lager i all oändlighet. Skrapa, spattla, lasera. De verk som jag har leverat till en stagingfirma är ofta stora, anonyma och målade i akryl, sprayfärg eller flytande på flaska (inc). När verket har suttit uppe på väggen och gjort sitt jobb vid visning, plockas den tillbaka och målas över och få nästa moderna kulör som passar kudden i soffan.
Akrylen kan ge ett plastigt, stumt, blankt intryck. Det går att få djupet och ljuset. Jag brukar lägga i ett medel som fördröjer torktiden och då går det att hinna få till de fina övergångarna.
Som nybörjare är akryl-kit det du kan köpa och de passar även till de små. Färgen går att tvätta bort på kläder (om du är snabb). De finns på stora burkar. Det är som vanligt, att de billigare hobbyfärgerna innehåller mindre pigment.
Jag målar oftast i akryl när jag går eller håller kurser.
Verken är fotograferade i all hast och har sämre bildkvalitet, återgivningen kan skilja sig från verkligeheten.
"Träsket", olja, 30 X35 cm
"Oändligt", olja, 100 X100 cm
"Flöde", akryl 70 x 100
"Päron & Äpple", oljekrita, 20 x 20
"Vägen över bron", olja, 40 x 40
"Gatan", akryl 40 x 30
"Paraplyet", akryl, 25 x 30
"Molnen rör sig snabbt men hon står stadigt. Med vinden i ansiktet skyddar hon sitt bleka ansikte. Hon håller ett fast grepp i det enda hon har"
"Kolibri", akryl, 50 x 60 Fabeln om den lilla Kolibrin och branden i skogen.
"Elden är alldeles för stor för dig, vad tror du att du kan göra?"
Kolibrin for fram och tillbaka med sin lilla näbb fylld med vatten och skvätte på elden och sa:
"Jag gör så gott jag kan"
"Vallmo i fönstret"", olja, kursövning 25 x 30
"Vete-fält", akryl, 25 x 30
"Abstrakt", olja, 110 x 110 En övning i ateljén där vi skrev vårt förnamn i random ordning - och på så sätt "kom loss" och formade ett mönster.
"Vas i urna", akryl, 80 x 90
"Kompott", akryl på akvarellpapper 80 x 90
För stagin.
"Bergsvy", akryl 30 x 30
"Mammas röda stol", akryl 50 x 40
"Tom stol"", akryl, såldes i ett samarbete med insamling till offren i Ukraina. Plats: Utställningshallen på Birkaterminalen.